Jak sprawić, aby uśmiech nie schodził z twarzy naszych pracowników? Recepta jest prosta. Stwórz im corporate wellness!
W Polsce cała inicjatywa corporate wellness staje się coraz popularniejsza. Stanowi ona trend, któremu ulegają kolejne firmy. Dlaczego? Zauważają, że ważne jest zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. Aby wpłynąć na te czynniki starają się im zapewnić konsultacje medyczne, fitness, masaże, dietę i warsztaty.
Początki filozofii wellness można odnaleźć w 1959 roku. Wtedy to amerykański lekarz Halbert Dunn udowodnił, że regularna aktywność fizyczna wpływa na naszą psychiczną i fizyczną kondycję. Przekonanie to ma się całkiem dobrze, o czym świadczy wspomniane już postępowanie poszczególnych firm.
Zbędny luksus czy konieczność?
Są tacy, którzy uważają, że corporate wellness to tylko wymysł i chęć pokazania swojej wyższości nad innymi. Zastanówmy się jednak, co tak naprawdę niesie on za sobą. Na corporate wellness składają się różne działania. Zacznijmy jednak od tego, że pozwala on na poprawę zdrowia fizycznego, gdyż dzięki niemu łatwiej nam zadbać o aktywność fizyczną czy dietę. Zaraz potem nasza uwaga w tej kwestii przenosi się na pozytywne emocje, które zyskujemy poprzez całą inicjatywę wellness. Pozwala nam ona łatwiej radzić sobie ze stresem i zachowywać równowagę pomiędzy życiem zawodowym i osobistym. Dodać do tego należy oczywiście poprawę koncentracji i kreatywności pracowników. Faktem jest, że przy tym wszystkim zyskuje także sama firma, gdyż pozytywnie wpływa to na jej wizerunek, jednak korzyści odnoszone przez pracowników wydają się być bardziej istotne.
Firmy wyznające zasadę corporate welleness zupełnie inaczej podchodzą do swojego pracownika. Nie traktują go wyłącznie jako podwładnego, który musi wykonywać swoje obowiązki, ale starają się zadbać o jego rozwój fizyczny i psychiczny. Ludzie żyjący w nieustannym pośpiechu, chronicznie zmęczeni nie są ani kreatywni ani efektywni, a ponadto obniżają poziom energii w całym zespole. Nierzadko też chorują i częściej nie ma ich w pracy. A to z kolei generuje koszty. W wielu więc przypadkach traktuje się corporate wellness nie jako luksus, lecz mądrą, niezbędną inwestycję.
Jak to wygląda?
Wprowadzenie polityki welleness rozpoczyna się zazwyczaj wizytą specjalisty, który ocenia miejsce pracy pod kątem ergonomii. Pozwala ustalić, co i w jaki sposób warto wprowadzić, aby firma i jej pracownicy na tym skorzystali. W pracy pojawiają się także lekarze i masażyści, a do tego promuje się zdrową żywność. Nie tylko samym mówieniem o niej, często firmy decydują się także na zdrowe cateringi dla swoich pracowników. W tym „nowym” życiu pomaga im także coaching. Miesiące wiosenne i letnie można z kolei wykorzystać na wyjazdy integracyjne wellness, które poza rekreacją, zabawą i sportem mają solidny prozdrowotny program edukacyjny. Z roku na rok tych możliwości jest coraz więcej, dlatego też dla wielu firm stają się zupełną normalnością.
Źródło: www.prasoweinfo.pl