W piwie cenimy smak

Na rynku piwa ciągle sporo się dzieje. Wszystko za sprawą trendów konsumenckich, które mobilizują producentów do kolejnych poszukiwań nowych smaków. Po jakie piwa najczęściej sięgamy i czego od nich oczekujemy?

Jak wynika z najnowszych danych Nielsena w 2016 r. branża piwowarska zanotowała wzrost ilościowy sprzedaży o 2,1 proc. W ujęciu wartościowym natomiast sprzedaż piwa wzrosła o 1,4 proc. Nie da się ukryć, że rynek piwa jest nasycony i ustabilizowany. Dlatego też istotną rolę odgrywają na nim trendy konsumenckie, które dyktują popyt na określone rodzaje chmielowego trunku.

Dane Nielsena pokazują, że polscy konsumenci są coraz większymi entuzjastami piw bezalkoholowych. W ubiegłym roku to właśnie piwa o zawartości alkoholu do 0,5 proc. odnotowały najbardziej dynamiczny wzrost tak wartości (58 proc.), jak i wolumenu sprzedaży (64 proc.). W 2016 r. dość stabilnie zachowywał się segment wciąż chętnie wybieranych przez Polaków lagerów. Kolejny rok z rzędu spadki dotknęły natomiast segmentu piw mocnych (spadek ilościowo o 3,3 proc, wartościowo – 4,2 proc.).

Piwo ma jednak znaczenie dla całej naszej gospodarki. Z roczną produkcją na poziomie 40 mln hl Polska jest trzecim największym producentem chmielowego trunku na Starym Kontynencie, a przemysł piwowarski – największym pracodawcą w krajowym sektorze alkoholowym. Co więcej, tylko w 2015 r. z tytułu warzenia i sprzedaży napoju z pianką piwowarzy zasilili Skarb Państwa kwotą 9,9 mld zł. Mniej więcej jedną trzecią tej sumy (3,6 mld zł) stanowiły wpływy z akcyzy. Dało to Polsce drugie w Europie miejsce (840,09 mln Euro) – po Wielkiej Brytanii (4 449 mln Euro), a przed Francją (830 mln Euro), Niemcami (676 mln Euro), i Włochami (619 mln Euro) – pod względem wartości płaconego podatku akcyzowego od piwa.

Na jakie piwa stawiamy? W Polsce od kilku lat spożycie piwa utrzymuje się na stabilnym poziomie. Oscyluje w granicach 96-98 litrów. Konsumenci – zaznajomieni z piwną kulturą, otwarci na innowacje wielbiciele złotego trunku – coraz częściej wybierają piwa o niskiej zawartości alkoholu oraz piwne specjalności. W obu przypadkach ocenie podlega przede wszystkim smak. Niejednokrotnie piwosze zwracają również uwagę na markę, gatunek i jakość. Dla zaledwie 11 proc. z nich ma znaczenie zawartość alkoholu

Najnowsze badania CBOS pokazują, że Polacy konsumują piwo w sposób zdecydowanie bardziej umiarkowany i odpowiedzialny niż np. napoje spirytusowe. W sytuacji picia wódki przeciętny konsument przyjmuje dwa razy więcej czystego alkoholu niż wtedy, gdy pije piwo. Podczas gdy piwosz podczas jednej okazji wypija średnio 3 półlitrowe piwa, konsument wódki wypija przeciętnie 11 jej kieliszków.

Źródło: Marketing & Communications Consultants

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły