Piłka nożna to właściwie nasz sport narodowy. Każdy szanujący się kibic nie mógłby pominąć rozgrywek ważnych dla reprezentacji. Trudno byłoby mu również spokojnie siedzieć przed ekranem bez udzielania się i doradzania, co powinien zrobić zawodnik, który właśnie znajduje się przy piłce. Jacy tak naprawdę są kibice i jak oceniają działalność zawodników i trenerów
W ostatnim czasie z pewnością zmieniło się nastawienie Polaków do piłki nożnej i wszystkiego, co jest z tym związane, szczególnie jeśli w roli głównej znajdują się nasi zawodnicy. Wszystko za sprawą ich awansu, którego każdy pragnął, ale nie każdy się spodziewał. Stąd też zupełnie inne podejście nie tylko do samych zawodników z naszego kraju, ale i struktur związanych z piłką nożną.
Mowa tu m.in. o PZPN. Obecnie organizacja ta jest oceniania przez Polaków bardziej pozytywnie (45%) niż negatywnie (15%). Zbigniew Boniek jest liderem czerwcowego rankingu zaufania społecznego. Obecnie szefowi PZPN ufa 75% badanych, a nieufność do niego deklaruje tylko jedna dwudziesta. Wiceliderem jest selekcjoner reprezentacji Polski w piłce nożnej, Adam Nawałka, któremu, ufa 69% badanych.
Wydaje się, że piłka nożna interesowała nas zawsze, tak naprawdę w tym momencie osiągamy w tej kwestii najlepsze wyniki. Zainteresowanie piłką nożną deklaruje 49% Polaków. Jest to najwyższy stopień zainteresowania futbolem w badaniach przeprowadzanych bezpośrednio przed turniejami UEFA EURO, w których występowała reprezentacja Polski. Prawie co drugi badany przyznał, że uczestniczył w jakimś meczu piłkarskim (46%) – najwięcej podczas rozgrywek klubowych (35%), a mecz reprezentacji Polski na żywo obejrzało 11% ankietowanych.
Kim jest kibic narodowy? Tym mianem określa się 37% Polaków. Wśród kibiców najbardziej popularną dyscypliną drużynową jest piłka nożna. Rozgrywki piłkarskie regularnie śledzi 70% kibiców (26% ogółu badanych). Na drugim miejscu plasuje się siatkówka, którą interesuje się 60% fanów sportu (22% ogółu), a na trzecim – piłka ręczna, która pasjonuje 41% kibiców. Większość kibiców futbolu w Polsce identyfikuje się z rodzimymi klubami piłkarskimi (59%). Najczęściej tym ulubionym jest klub lokalny, mający siedzibę we własnym mieście lub regionie (32% wskazań kibiców piłkarskich), a w drugiej kolejności polski klub spoza regionu zamieszkania (27%).
Źródło: CBOS