Mecenas Małgorzata Krzyżowska, współtwórczyni międzynarodowej kancelarii prawnej ALIANT to kolejna Bohaterka naszego raportu. Jako prawniczka, mówczyni i mentorka, służy swoimi poradami przedsiębiorcom i osobom prywatnym, w kraju i zagranicą. Autorka nowowydanej książki pt. „Jak rozwinąć kancelarię na konkurencyjnym rynku”. Zapraszamy do przeczytania wywiadu.
Proszę przybliżyć czytelniczkom i czytelnikom swoją firmę i markę.
Małgorzata Krzyżowska: Marka Aliant® pojawiła się na polskim rynku w 2016 roku, kiedy to wraz z partnerami z USA, Węgier, Nigerii i Izraela założyliśmy kancelarię międzynarodową. Stało się to po ośmiu latach funkcjonowania mojej kancelarii na polskim rynku. Aktualnie większość naszych klientów to międzynarodowe spółki, które potrzebują wsparcia prawnego na różnych etapach prowadzonej działalności.
Mogą to być spółki polskie ze strukturą zagraniczną, jak i zagraniczne przedsiębiorstwa, prowadzące interesy z polskimi kontrahentami. Wspomagamy biznes polski i międzynarodowy od strony prawnej, trzymając wysokie standardy zarówno etyczne, jak i zawodowe.
Skąd pomysł na działalność właśnie w tej, przyznajmy, niełatwej branży z dużą konkurencją?
Wzrost konkurencji w ciągu ostatnich 10 lat jest wprost lawinowy, ale też cieszy mnie, bo dzięki temu wzrasta świadomość prawna obywateli i uczestników obrotu gospodarczego.
Rola prawnika jest zgoła inna, niż jeszcze dekadę wcześniej, ponieważ zmiany w prawie, pojawienie się całkowicie nowych specjalizacji i zapotrzebowanie spółek związane z koniecznością dostosowania działalności do norm europejskich, spowodował iż jest miejsce dla każdego prawnika, szczególnie tego, który zawód swój wykonuje z pasją i chce się rozwijać.
Z jakich dokonań i osiągnięć swojej firmy jest Pani najbardziej dumna?
Zdecydowanie najważniejsze jest dla mnie grono stałych, zadowolonych klientów. To uznaję za najważniejsze osiągnięcie w efekcie prowadzenia kancelarii. Pozytywna ocena naszej pracy jest zawsze czymś wyjątkowym, cennym, ponieważ z reguły nie chwali się swojego prawnika. Mogę powiedzieć, że szczególnie dumna jestem z mojego zespołu.
Zawsze otaczały mnie osoby bardzo zaangażowane, profesjonalne i jest to najważniejszy filar mojej kancelarii. Co do dokonań, na pewno sporym osiągnięciem jest angażowanie nas do współpracy przy wielomilionowych transakcjach, projektach, które są bardzo wymagające merytorycznie i niezwykle czasochłonne.
Wymaga to bardzo dobrej organizacji pracy, ponieważ niejednokrotnie angażują one poszczególne osoby od rana do nocy, a jednocześnie musimy dbać o bieżące sprawy naszych stałych klientów. Kiedy zaproszenie do współpracy przy większych projektach pojawia się ze strony dotychczasowych naszych klientów, to znak, że zdaliśmy wcześniejszy egzamin. Wówczas czuję, że odniosłam sukces.
Co Panią motywuje do nowych działań i rozwiązań, co napędza do działania każdego dnia?
Jestem typem fightera, więc nowe zapytania prawne, nowe projekty i ciekawe możliwości rozwoju napędzają mnie na co dzień. Jednocześnie lubię dywersyfikować podejmowane działania, dlatego współtworzę program mentoringowy i napisałam książkę „Jak rozwinąć kancelarię na konkurencyjnym rynku”, która to publikacja pojawiła się zaledwie kilka tygodni temu.
Książka stanowi odpowiedź na potrzeby właścicieli kancelarii wobec zmieniającego się otoczenia biznesowego i skutków reformy wolnych zawodów, przejawiających się znaczącym wzrostem podaży usług prawniczych.
Publikacja stanowi praktyczny poradnik, wiodący przez meandry zarządzania i oferujący czytelnikowi skuteczne narzędzia, pomocne w codziennym prowadzeniu kancelarii. Wychodzę z założenia, że kancelaria to nie tylko miejsce spotkań z klientami, w którym poszukujemy odpowiedzi na problemy prawne, ale przede wszystkim jest to przedsiębiorstwo, które ma być rentowne, by jego właściciel był w stanie utrzymać się na ewoluującym rynku usług prawniczych.
W obliczu globalnej pandemii w 2020 roku wielu właścicieli kancelarii zadaje sobie zasadnicze pytanie: Jak przetrwać? Przeprowadzone niedawno badania wśród przedstawicieli wolnych zawodów prawniczych, ujawniły niepokojące skutki kryzysu szczególnie dla prawników koncentrujących dotychczas życie zawodowe wokół reprezentacji klientów przed sądami.
Wyniki tych badań pokazują, że osoby te doświadczyły utraty nawet do 100% przychodów w okresie zawieszenia działalności sądów. Pojawia się pytanie o to, czy dotychczas przyjęte modele budowania, współpracy i rozwoju kancelarii są nadal aktualne.
W swojej publikacji poruszam najważniejsze tematy, związane z prowadzeniem kancelarii, ale też odnoszące się do firm usługowych. Pokazuję, jak zwiększyć efektywność pracy, zarządzać pracownikami, delegować zadania aplikantom. Książka oparta jest na praktyce, a więc zawiera mnóstwo przydatnych narzędzi, choćby w zakresie rekrutacji.
Koncentruję się na punkcie widzenia osoby zarządzającej kancelarią, zarówno tej, która ma niewielkie doświadczenie, jak i tej, która dostrzega potrzebę zmiany pewnych przyzwyczajeń i nawyków. Wszystko po to, aby rozwinąć własne przedsiębiorstwo czy to lokalnie, czy na arenie międzynarodowej, o czym także krok po kroku piszę w jednym z rozdziałów.
O czym Pani marzy zawodowo?
To dobre pytanie. Marzę o tym, aby zawsze mieć w sobie tę pasję, która aktualnie mi towarzyszy. Marzę, aby adwokatura była zawsze niezależna i abyśmy mogli się rozwijać i czuć bezpiecznie w otoczeniu prawnym, politycznym i biznesowym. Zależy mi na tym, aby zawsze mieć poczucie sensu w tym, co robię zawodowo. A ponieważ mamy teraz koniec roku i czas różnych życzeń oraz postanowień, niech tak się stanie!
Po więcej informacji o działalności naszej Bohaterki zapraszamy tutaj:
https://www.facebook.com/kancelariamkrzyzowska
Foto – MILKART Joanna Jaśkiewicz
Materiał zrealizowany w ramach raportu BIZNES SIĘ NIE PODDAJE!