Kim chciałbyś zostać w przyszłości? Ekspertem! Ekspertem w swojej dziedzinie! Takie marzenia to nie tylko wymysł. To także sposób na lepszy status w swojej pracy oraz lepsze warunki zatrudnienia
Ekspertem, czyli kim?
Ekspert lub specjalista to osoba o teoretycznej i praktycznej znajomości danego tematu czy dziedziny. Choć każda branża rządzi się swoimi prawami to naukowcy mówią, że potrzeba 10 tysięcy godzin na poszerzenie wiedzy z danej tematyki, aby stać się w niej ekspertem. Są to co prawda statystyczne obliczenia, ale pokazują, jak wiele pracy trzeba, żeby taki status osiągnąć. Według szwedzkiego psychologa Karla Andersa Ericssona, aby zyskać miano eksperta należy spełnić trzy warunki. Po pierwsze, wyróżniać się na tle otoczenia. Po drugie, nasza praca powinna przynosić konkretne rezultaty. Po trzecie, uzyskane efekty nie mogą być przypadkiem, ponieważ są powtarzalne. Warto zastanowić się nad swoją obecną pozycją i przeanalizować, ile brakuje nam do poziomu eksperta w zawodzie, jaki wykonujemy, a następnie przystąpić do poszerzania swoich informacji. Nie da się jednak osiągnąć sukcesu bez wytrwałości. Ważne, aby się nie poddawać i z odwagą piąć się po szczeblach kariery.
Od czego zacząć?
Internet z pewnością jest skarbnicą wiedzy, jednak to książki stanowią jej źródło. To one są fundamentem. Poza książkami, wartymi polecenia są także branżowe magazyny, w których znajdziemy aktualne trendy, inspirujące wywiady ze specjalistami czy też aktualne case studies. Istotne jest to, aby po prostu być na bieżąco. Choćby poprzez śledzenie branżowych portali. Ważne, aby nie osiadać na laurach, a raczej tę wiedzę cały czas rozwijać.
Jak ekspert z ekspertem
Dobrze jest się zetknąć z ludźmi podobnymi do nas samych. Rozmowy, konferencje czy branżowe spotkania mogą przyczynić się do naszego indywidualnego rozwoju. Poza merytorycznym aspektem ważny jest na nich także networking. Poznawanie osób, które specjalizują się w interesującej nas dziedzinie to kolejny krok stania się ekspertem. Możliwość rozmowy, zadania dodatkowych pytań komuś, kogo podziwiamy da zdecydowanie więcej niż bierne przeglądanie materiałów. Czas zatem znaleźć kilka informacji o tego typu wydarzeniach.
Z konferencji na Facebooka
Media społecznościowe powoli stają się kolejnym źródłem wiedzy. Śledząc w różnych serwisach specjalistów z branży, można w łatwy sposób zaobserwować to, w jaki sposób wypowiadają się na dane tematy, uczyć się od nich oraz zdobywać wiedzę z proponowanych przez nich materiałów. Możesz jeszcze nie być gotowy na udział w wielkich dyskusjach z ekspertami, warto jednak przyglądnąć się innym i zaznajomić się z omawianymi przez nich tematami.
Źródło: Triple PR