Zwykłe urządzenie do mierzenia czasu? Nic bardziej mylnego. Zegarek to dziś zdecydowanie coś więcej. Jakimi kryteriami najczęściej kierujemy się, by wybrać ten, który najbardziej nam odpowiada – designem, dodatkowymi funkcjami, a może ceną? W badaniu „Czas ma znaczenie. Opinie i zwyczaje Polaków związane z czasem” sprawdzono, co wpływa na nasz wybór przy zakupie zegarka.
Wraca moda na zegarki
Zegarek to dziś zdecydowanie więcej, niż tylko narzędzie do odmierzania czasu. Gdy na rynku nie było jeszcze komórek i smartfonów, był w tej kwestii absolutnie bezkonkurencyjny. W miarę rozwoju technologicznego zaczęły jednak pojawiać się coraz bardziej zaawansowane i wielofunkcyjne urządzenia.
Telefony zastąpiły nam wiele innych przedmiotów – kalendarz, kalkulator, budzik, notatnik, aparat, kamerę czy właśnie zegarek. By sprawdzić godzinę, zamiast na tarczę czasomierza zaczęliśmy zerkać na ekran smartfona… Nie oznacza to jednak, że zegarki zostały całkowicie wyparte. Wręcz przeciwnie – znów wraca na nie moda.
– Współcześnie to zdecydowanie więcej, niż po prostu urządzenie, które służy do sprawdzania godziny. Zegarek jest świetnym pomysłem na prezent dla bliskiej osoby i kryje w sobie niezwykłą symbolikę. W wielu rodzinach zegarki były przekazywane z pokolenia na pokolenie i służyły przez dziesiątki lat. Ma więc zdecydowanie większą wartość sentymentalną niż smartfon czy telefon, a są jeszcze czysto praktyczne walory: może służyć jako dopełnienie stylizacji i modna biżuteria- mówi Bartosz Pietrzak, ekspert jednej z marek zegarków.
Praktyczny i stylowy
Wyniki badania potwierdzają, że zegarek to ważny element stylizacji – 42 proc. ankietowanych przyznaje, że traktuje go jako element biżuterii, dodatek do ubrania lub element codziennego stroju, podczas gdy jedynie 34 proc. wskazuje, że widzi w nim jedynie narzędzie do odmierzania czasu.
Ponadto zegarki są jeszcze bardziej praktyczne i dysponują dodatkowymi funkcjonalnościami. Standardem jest już wyposażenie np. w datownik czy odporność na wodę, dzięki czemu takie zegarki mogą sprawdzić się w nawet najbardziej wymagających warunkach. Mnogość funkcji i znaczeń, jakie przypisujemy zegarkowi, sprawia, że kupno tego idealnego nie jest proste, ponieważ kryteriów wyboru jest dużo.
Pierwsza trójka – wygląd, jakość i cena
Najczęściej wskazywaną przez respondentów przesłanką, którą kierują się przy zakupie zegarka, jest jego wygląd – sugeruje się nim 57 proc. Blisko połowa (47 proc.) zwraca uwagę na jakość wykonania, a 39 proc. – na stosunek ceny do jakości. Na kolejnych miejscach plasują się: styl zegarka (to, czy jest sportowy, czy klasyczny), dodatkowe właściwości, np. odporność na wodę, marka, aktualne trendy oraz niska cena. Rzadko kiedy kierujemy się zdaniem rodziny, przyjaciół i znajomych czy zastosowanym mechanizmem zegarka.
Kobiety cenią design styl, mężczyźni to gadżeciarze
Badanie wykazało różnice w kwestii kryteriów wyboru zegarków przez kobiety i mężczyzn. Pierwsze z nich zdecydowanie mocniej zwracają uwagę na design – najczęściej wskazywane przez nie odpowiedzi to kolejno: wygląd, jakość, styl, stosunek ceny do jakości oraz panujące trendy. Mężczyźni również kierują się designem i niezawodnością, ale przekonują ich także dodatkowe właściwości oraz marka.
Design zegarka, odpowiednia jakość wykonania i dobry stosunek ceny do wspomnianej jakości to kryteria, które pokazują, że Polacy są świadomymi, praktycznymi i dojrzałymi konsumentami. Kobietom bardziej zależy na tym, by zegarek jak najlepiej się prezentował, zaś mężczyźni to tzw. gadżeciarze, których przekonują dodatkowe funkcje jak np. wodoodporność, a ponadto częściej kładą nacisk na wybór konkretnej marki – wyjaśnia Pietrzak.
Analogowy czy elektroniczny?
W badaniu sprawdzono również, jaki rodzaj zegarków jest najpopularniejszy wśród Polaków. 58 proc. ankietowanych przyznało, że posiada klasyczny zegarek analogowy na baterie lub oparty o kwarcowy mechanizm. 47 proc. biorących udział w badaniu wskazało mechaniczny zegarek analogowy, 39 proc. – elektroniczny z wyświetlaczem, a 37 proc. smartwatch. Na ten ostatni częściej decydują się mężczyźni, co potwierdza, że chętniej skłaniają się ku nowinkom technologicznym i cenią w zegarkach dodatkowe funkcjonalności.
Źródło: 38PR & Content Communication