Po skrótem VR (wirtualna rzeczywistość) ukrywa się zbiór technologii – obrazu i dźwięku – które tworzą przestrzeń stworzoną przez programistów. Natomiast technologia AR – rzeczywistość rozszerzona – poprzez specjalne okulary (tzw. smartglassy) łączy świat cyfrowy z tym, w którym przebywamy fizycznie. Te dwie przestrzenie nakładają się na siebie, generując zupełnie nowy wymiar.
Czego potrzebujemy?
Do przeniesienia się w świat wirtualnej rzeczywistości potrzebujemy specjalnych gogli, najlepiej dających silne odczucie imersji czyli przebywania w cyfrowym świecie. W zależności od tego do czego wykorzystujemy tą technologię przydatne będą również dodatkowe akcesoria.
– Część gogli wyposażona jest również w specjalne kontrolery, które trzymamy w rękach i za ich pomocą możemy wchodzić w interakcje z otoczeniem. Możemy łapać przedmioty, otwierać zawory, rzucać przedmiotami , wchodzić w interakcje tak jak ma to miejsce w rzeczywistości – mówi Justyna Janicka ze studia opracowującego technologię wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości.
Z rzeczywistością rozszerzoną jest podobnie. Jednak nie zakładamy gogli, które odcinają nas zupełnie od świata fizycznego, a tylko specjalne okulary, tzw. smartglassy, na których mogą być wyświetlane dodatkowe warstwy informacji. Co ciekawe AR możemy oglądać nawet z poziomu naszego telefonu.
Korzyści z wykorzystania VR i AR
Wirtualna rzeczywistość daje ogromne możliwości jeśli chodzi o zastosowanie biznesowe. Korzyści wynikające z jej użytkowania już dawno odkryły takie branże jak wydobywcza czy naftowa. VR wpływa na poprawę bezpieczeństwa pracowników i redukcję kosztów. Przykładem mogą być szkolenia dla operatorów platform wiertniczych, które nie wymagają wielkich nakładów finansowych, można je powtarzać wiele razy, a jednocześnie odbywają się w bezpiecznych dla warunkach. Zysku z wykorzystania w firmie nie sposób zmierzyć i przełożyć na wynik finansowy.
Rzeczywistość rozszerzona sprawdza się tam, gdzie chodzi o szybkie przekazanie informacji. Dzięki jej zastosowaniu pracownicy mogą pracować szybciej i wydajniej. Na bieżąco dostają informacje potrzebne do pracy, zadania czy nawigację wewnętrzną.
– Innym praktycznym przykładem jest zdalna pomoc eksperta. Specjalista, który znajduje się w biurze dostaje na swój komputer obraz z kamery użytkownika smartglassów, dostaje informację, co ta osoba widzi. Następnie za pomocą komunikacji głosowej, albo oznaczeń na tym widoku z kamery może zaznaczyć dodatkowe wskazówki – dodaje Justyna Janicka.
Źródło: Newsrm.tv