Samochody przyszłości nie muszą od razu być w pełni elektryczne. Ale każdy typ zasilania można wzbogacić bateriami słonecznymi – tak przynajmniej twierdzą Hyundai i Kia, którzy właśnie zapowiedzieli wprowadzenie baterii słonecznych do różnych swoich pojazdów.
Być może pamiętacie opisywany przez nas projekt seryjnego auta zasilanego słońcem, Sono Sion. Niemcy pracujący nad pojazdem nie wypuścili wciąż modeli ulicznych i mogą nie zdążyć, ponieważ giganci z Korei Południowej pracują nad nie mniej rewolucyjnym rozwiązaniem, choć mniej widowiskowym.
Hyundai i Kia poinformowały o rozwoju trzech różnych technologii zasilania pojazdów seryjnych słońcem. W przeciwieństwie do Sono Motors nie liczą na to, że uda się zasilić auto w 100% promieniami słońca. Za to obiecują, że baterie słoneczne skutecznie wspomogą auta elektryczne, hybrydowe i… spalinowe!
Takie podejście umożliwi „miękkie” przejście z klasycznego zasilania do nowszych i bardziej ekologicznych technologii. Hyundai Motor Company nie liczy, że uda się wymienić całą gamę aut od razu na popularne obecnie „elektryki”. Za to dodatkowe źródło zasilania na masce i dachu auta pomoże zmniejszyć zużycie paliwa, zwiększyć zasięg pojazdów i dostosować je do coraz surowszych norm emisji dwutlenku węgla.
W opracowaniu są trzy różne technologie. Pierwsza to masowo produkowane silikonowe panele fotowoltaiczne, które będzie można montować na dachu aut hybrydowych. Mają dostarczać od 30 do 60 % energii do akumulatora, zależnie od poziomu ekspozycji na słońce. Druga technologia to półprzezroczyste dachy panoramiczne, które pozwolą pasażerom cieszyć się jasnym i „otwartym” wnętrzem. Trzecia to zespolony system baterii w masce i dachu auta, który ma najwydajniej wspierać auta ekologiczne, tj. ładowane elektrycznie lub hybrydowe.
Wszystkie trzy rodzaje projektów fotowoltaicznych mają zostać wprowadzone w autach Hyundai i Kia produkowanych seryjnie już po 2019 roku. Dzięki inwestycji w technologie solarne Koreańczycy chcą znacząco podnieść eksport do krajów zachodnich, gdzie są wprowadzane coraz większe limity dopuszczalnych zanieczyszczeń.
Zdjęcia: Hyundai Motor Company