Sukces zależy od kompetencji miękkich

Co liczy się na rynku pracy? Ważne są nie tylko umiejętności i zdobyte doświadczenie, ale i tzw. miękkie kompetencje. Co może nam pomóc osiągnąć sukces?

To czy osiągniemy sukces zależne jest od wielu czynników. Może nam go zapewnić m.in. odpowiednie połączenie kompetencji osobistych i społecznych. Najistotniejsze stanowiska wiążą się bowiem z dużą dozą samodzielności i odpowiedzialności. Awans to natomiast pierwszy krok. Jednak sam awans nie wystarczy – trzeba jeszcze umieć zarządzać. Jeśli czujemy presję, nie jesteśmy w stanie działać skutecznie, a do tego wypadamy poniżej swoich możliwości to znak, że wysokie kwalifikacje formalne nie idą w parze z umiejętnościami zarządzania sobą.

„Miękkie” umiejętności są szczególnie ważne dla osób, które pracują w zespole lub muszą w pracy zawodowej kontaktować się z innymi ludźmi. W przeciwieństwie do kompetencji „twardych”, utożsamianych ze specjalistyczną wiedzą i specyficznymi umiejętnościami zawodowymi, kompetencje „miękkie” mają bardziej uniwersalny charakter – są podstawą skutecznego działania w szerokim spektrum stanowisk i ról. Zasługują na miano umiejętności życiowych, ponieważ są ważne zarówno w kontekście pracy zawodowej, jak życia osobistego, rodzinnego i społecznego, w tym politycznego.

Co zatem z wiedzą? Jest ona bardzo ważna, ale niejednokrotnie posiadanie miękkich kompetencji może kompensować pewne deficyty w zakresie specjalistycznej wiedzy i zawodowych umiejętności. Czasami kompetencje interpersonalne, a więc umiejętność owocnego współdziałania z innymi ludźmi może być znacznie ważniejsza.

Budowanie osobowości od podstaw jest  procesem żmudnym lecz możliwym. Klucz do sukcesu stanowi założenie, że brak danej umiejętności jest pozorny. Trening polega przede wszystkim na tym, żeby nie reagować na „etykietkę” danego wyzwania, lecz odnosić się do zachowań, których dana sytuacja wymaga.

Prawdą jest, że niektórzy z nas mają znaczne predyspozycje do szczególnie łatwego i szybkiego rozwijania tego typu umiejętności. Wydaje się jednak, że dla większości ludzi nie istnieją większe przeszkody w budowaniu i doskonaleniu „miękkich” kompetencji. Kluczowym czynnikiem jest po prostu udział w sytuacjach społecznych i czerpanie z nich nauki. Chodzi o to, aby nie unikać wyzwań interpersonalnych, ale traktować je jako nowe, cenne doświadczenia. Intensywność i różnorodność doświadczeń społecznych w dużym stopniu przekłada się na poziom naszych „miękkich” kompetencji. Z drugiej strony, sama umiejętność czerpania zarówno przyjemności, jak i nauki z codziennych doświadczeń interpersonalnych, już jest właśnie „miękką” kompetencją.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły