Wojna to częsty temat współczesnej kultury – książek, filmów, gier komputerowych. Kiedy jednak wojna przestaje być fikcją i staje się, jak w Ukrainie, częścią codzienności dla dziesiątków milionów ludzi, powstaje pytanie: jak opowiadać o ich życiu i doświadczeniu w sposób zrozumiały i przekonujący dla odbiorców żyjących w pokoju i bezpieczeństwie? Outriders, medialny start-up utworzony przez Annę i Jakuba Górnickich i współtworzony przez międzynarodowy kolektyw reporterski, znalazł odpowiedź.
To połączenie wysokiej próby profesjonalnego dziennikarstwa z innowacyjnym wykorzystaniem cyfrowych technologii medialnych. Doskonałym wyrazem takiej strategii jest projekt „Jeden dzień w…”, opowiadający o życiu w czasie wojny w sześciu miastach Ukrainy. Reporterzy Outriders wspólnie z kolegami przewodnikami z Ukrainy pokazują, jak wygląda życie w cieniu nieustannego zagrożenia bombardowaniami w Kijowie, Odessie, Krzywym Rogu, Zaporożu, Dnieprze, Mikołajowie. Technologia VR/360 pozwala widzom zanurzyć się w życie tych miast i podążać w naturalny sposób za opowieścią narratora.
Podobne umiejętne łączenie technologii i dziennikarskiego rzemiosła stało się znakiem firmowym Outriders i sprawdza się nie tylko do tworzenia opowieści o tak dramatycznych wydarzeniach jak wojna czy protesty w Białorusi. Interaktywne materiały prasowe, technologia VR, podcast, ale także klub i festiwal pokazują, że dla twórców Outriders najważniejsze są opowieści o współczesnym świecie, a nowe technologie to środek, który właściwie wykorzystany pomaga w dotarciu z treścią do odbiorców. Dzięki temu – jak uzasadnia Paweł Schreiber – „stali się w pewnym momencie jednym najważniejszych źródeł bezpośrednich rzetelnych informacji najpierw z ogarniętej protestami Białorusi, a teraz – z Ukrainy”.
Redaktorką naczelną Outriders jest Anna Górnicka, dziennikarka, ekspertka ds. komunikacji, która pracowała m.in. jako redaktorka online w tygodniku „Wprost” i specjalistka ds. komunikacji w Wydawnictwie Szkolnym PWN. Współzałożycielem jest Jakub Górnicki, reporter działający głównie w Ukrainie, Białorusi i na Bałkanach, którego pasjonują nowe media, reportaż multimedialny oraz projekty reporterskie.
Oni nominowali: Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Marzena Falkowska (Altergranie), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, „Pixel”), Maria B. Garda (University of Turku, Polskie Towarzystwo Badania Gier), Adam Mazur (Blokmagazine. com, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Iza Pogiernicka (twitch. tv/9kier, „CD-Action”), Paweł Schreiber (UKW, „Pixel”), Barnaba Siegel („CD-Action”), Michał Radomił Wiśniewski („Pixel”, Dwutygodnik. com), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival).
Ponadto zgłoszeni zostali: Jakub Cisło, Paweł Janicki (WRO), The Kissinger Twins, Piotr Krajewski, Violetta Kutlubasis-Krajewska (WRO), Paweł i Wojciech Lekki (Exor Studios), Kasia Molga (Studio Molga Ltd), Agata Nawrot i Sebastian Krzyszkowiak (Holy Pangolin), Mateusz Pawłowski, Jakub Tomczak i Szymon Żak („Kroniki Myrtany: Archolos”), Krzysztof Pijarski (Laboratorium Narracji Wizualnych – vnLab/ Łódzka Szkoła Filmowa), ) Michał Stalewski i Natalia Stalewska (Evil Indie Games), Łukasz i Kamila Spierewka (Afterburn), Maciej Szcześnik, Ewa Szczepanowska (Warszawska Szkoła Filmowa), Tate Multimedia (Dawid Marcinkowski i Katarzyna Kifert), Techland, Paweł Wilk (Ice Code Games), Michał „Kiero” Woźniak (Madwizards).
Fot. Leszek Zych/ Polityka